Tuesday, January 27, 2009

PARTI MELAYU TERAKHIR MENGALAMI PROSES KEPUPUSAN.





Menjelang Mac, 2009 kita akan dapat saksikan terpupusnya sebuah parti berasaskan kaum (Melayu) iaitu UMNO yang sering menggunakan slogan Parti Keramat Orang Melayu tetapi tidak langsung mempertahan dan memperjuangkan kepentingan bangsanya sendiri..Bahasanya sendiri...!! Hancurnya UMNO, bermakna hilanglah rakan-rakan kongsinya dalam BN yang tidak mungkin akan lagi terus setia kepadanya. Dan, saat itulah saat kehancuran bagi UMNO dan Barisan Nasional.
Saya melihat fenomena ini sebagai fitrah alamiah putaran roda bagaimana sebuah parti yang telah berusia 62 tahun bakal menemui ajalnya setelah beberapa kali mengalami pergolakan. Kehancuran Parti Melayu Terakhir ini bukan kerana asakkan dan gugatan dari parti-parti saingannya seperti PAS, Keadilan dan lain-lainnya, tetapi lebih kepada disebabkan gejala RASUAH yang melanda dan memamah setiap ahli, sistem dan struktur parti tersebut ibarat penyakit kanser tahap 4 yang sudah tidak mampu diubati dan dirawat lagi.

Tewas di lima buah negeri termasuk Wilayah persekutuan, diikuti kemenangan bergaya pakatan Rakyat dalam pilihanraya kecil permatang Pauh dan terbaru Kuala Terengganu menjadikan UMNO semakin nazak.

Ia bermula dari sikap para pemimpinnya yang telah menyalahgunakan amanah dan tanggungjawab yang diberi dan hilangnya INTEGRITI dikalangan pimpinan. Gejala ini telah menghilangkan keyakinan ahli dan rakyat seluruhnya. Jadi ia ibarat ikan yang membusuk yang bermula dari KEPALAnya. SUDAH SAMPAI MASANYA UNTUK PARA YB DAN AHLI UMNO memikirkan untuk mencari dahan baru buat bergantung bagi meneruskan sisa-sisa perjuangan jika pun masih ada idealisme perjuangan. Barangkali Parti Melayu yang lebih telus dan ditunjangi oleh ISLAM yang bersifat universal dan GLOKAL (meminjam istilah Najib) sebagai asas perjuangan merupakan pilihan terbaik jika masih sayangkan masa depan anak cucu orang-orang UMNO. TUKARLAH KAPAL DAN JONG SEBELUM IA PECAH DAN KARAM. JANGAN SAMPAI "JONG PECAH YU KENYANG" . Fikir-fikirkanlah.
Tunggu komen dari Bob Marleysia, YB Sidam, YB Kulim .

No comments: