Friday, November 20, 2009

SPRM- KUMAN DI SEBERANG LAUT NAMPAK, BANGKAI GAJAH DAN BADAK DI DEPAN MATA TAK NAMPAK

BILA NAK DAKWA ORANG-ORANG INI???

KUMAN DI SEBERANG LAUT NAMPAK,
BANGKAI GAJAH DAN BADAK DI DEPAN MATA TAK NAMPAK

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah membuka kertas siasatan berhubung perkara MELIBATKAN TAJAAN OLEH SEBUAH SYARIKAT UNTUK PERGI MENUNAIKAN IBADAH HAJI SEBAGAI HADIAH KEPADA Tok Guru NIK AZIZ, menteri besar kelantan. Kekecohan dan serangan dalam media masa pro kerajaan BN menyebabkan Nik Aziz membatalkan hasrat tersebut. SPRM terus dengan CEKAP dan LAHAP nya nak buat siasatan….TELUS DAN INTEGRITI kata orang kampung saya….
Baru-baru ini PAC (Jawatankuasa Kira-Kira Awam) yang diketuai oleh Datuk Seri Azmi Khalid, dalam laporannya telah mendedahkan salahlaku dalam pembelian tanah bagi projek PKFZ. Laporan itu mendedahkan Kerajaan telah membeli tanah tersebut dengan harga yang 67% lebih daripada harga yang sepatutnya. Kerajaan telah membeli sekaki persegi tanah itu dengan harga RM47.76 padahal Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) telah menetapkan nilai tanah itu pada kadar RM25.00 sekaki persegi. Dr. Mahathir adalah pengerusi JPPH.
Ini bermakna wang rakyat sebanyak RM645 juta hilang begitu sahaja. Kepoket siapa duit ini masuk kita tidak tahu. Ini baru pembelian tanah sahaja. Berapa banyak pula duit rakyat yang sudah dilesapkan kalau seluruh projek PKFZ yang bernilai lebih RM7 billion diambil kira. Sebenarnya banyak lagi penyelewengan wang rakyat dalam skandal PKFZ telah berlaku dan sudah didedahkan. Inilah sebab SPRM tidak bolih mendiamkan diri dan mesti mendedahkan, kemanakah perginya duit rakyat yang sebegitu banyak.
Kini bukti salahguna wang rakyat dalam skandal PKFZ sudah didedahkan olih PAC. PAC bukan sebuah badan dibawah Pakatan Rakyat. PAC adalah dibawah Parlimen Malaysia. Pengerusinya bukan Anwar Ibrahim atau Lim Kit Siang tetapi seorang MP UMNO/BN. Apalagi yang ditunggu olih SPRM? Mengapa tidak ada tindakan atau sebarang kenyataan dari SPRM.
WAHAI SPRM!!!... MENGAPA TERKULAT-KULAT DAN BEGITU LEMBAB NAK BUAT SIASATAN???
Baru-baru ini beberapa orang dari Pakatan Rakyat Selangor telah dihadapkan ke mahkamah olih SPRM. Tetapi pertuduhan terhadap mereka melibatkan salahguna atau rasuah yang amat kecil iaitu RM1,000 dan RM2,500. Kita tidak maksudkan rasuah yang kecil tidak perlu didakwa tetapi walaupun RM1 wang rakyat yang disalahgunakan atau rasuah mereka yang terlibat mestilah didakwa. Tetapi dalam pembelian tanah untuk projek PKFZ, penyelewangan atau salahlaku bukan RM1, RM1,000 atau RM2,500 tetapi RM 645 juta! Apakah SPRM tidak dapat melihat duit yang begitu besar diselewngkan olih UMNO/MCA/BN??. MANA DIA SUARA PEMUDA UMNO???
Mungkin SPRM masih menunggu arahan dari ‘Boss’ mereka. Mereka yang terlibat dalam isu ini bukan orang lemah seperti Teoh Beng Hock. Diantara mereka yang terlibat adalah menteri-menteri kanan BN. Tan Sri Chan Kong Choy, Datin Paduka O. C. Phang, Dr. Ling Liong Sik, Datuk Seri Ong Tee Keat, Dr. Mahathir dan banyak lagi mungkin kena naik turun mahkamah sekiranya pendakwaan dibuat. SPRM gerun dengar nama-nama ini!
Apakah kesudahan Skandal PKFZ? Adakah mereka yang terlibat akan didakwa? Atau apakah suatu pendakwaan akan dilakukan tetapi akhirnya semua yang terlibat dibebaskan kerana dokumen bukti hilang? Kita masih menanti apa tindakan SPRM dan pihak berkuasa terhadap skandal besar seperti BMF (RM 2.5 billion), PERWAJA, dan lain-lain lagi yang bernilai bilion ringgit. Kita tunggu dan lihat.

No comments: