Sunday, June 28, 2009

SELSEMA BABI : BENCANA YANG BOLEH MENELAN JUTAAN MANUSIA - TELAH DIRAMAL PARA SAINTIS!?




Adakah Selsema Babi @ swine flu ini suatu lagi bencana yang akan menelan jutaan umat manusia seperti yang dijangka oleh ramai saintis bahawa akan berlaku suatu wabak virus dalam dekad terdekat ini yang akan membunuh jutaan manusia.

Empat buah sekolah yang diarahkan ditutup selama seminggu akan dibuka Isnin ini.

Sekolah-sekolah tersebut: SRK Jalan Davidson, Sekolah Antarabangsa Seri Cempaka, SRK Assunta 1 dan SRK Assunta 2.

Tiga buah lagi sekolah yang diarah masing-masing menutup sebuah kelas akan dibuka minggu depan.

Hanya dua kelas di SMK Abdul Rahim 2 di Kudat, Sabah akan terus ditutup sehingga 29 Jun susulan seorang guru wanitanya, 24 tahun, dijangkiti wabak itu selepas pulang dari Turki.

Bagaimanapun pentadbiran sekolah itu sendiri mengambil keputusan menutupnya, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai dalam laporan Bernama.

"Oleh kerana ramai guru dan kakitangan sekolah yang dikuarantin, maka mereka menutup sendiri sekolah walaupun kementerian pada asalnya hanya mengarahkan dua kelas sahaja yang ditutup," katanya.

Beliau menambah, daripada 1,843 kes yang disiasat 1,705 disahkan negatif dan 26 kes masih menunggu keputusan.

Firman Allah surah Fussilat ayat 9 -13 yang ertinya : Katakanlah, "Bolehkah kamu ingkar kepada Tuhan yang mencipta bumi dalam 2 masa dan kamu adakan pula sekutu-sekutu bagi Nya? Itulah Tuhan seluruh alam". Dan Dia ciptakan padanya gunung-gunung yang kukuh di atasnya. Dan kemudian Dia berkahi, dan Dia tentukan makanan-makanan bagi penghuninya dalam 4 masa, memadai untuk memenuhi keperluan mereka yang memerlukannya. Kemudian Dia menuju ke langit dan langit itu masih berupa asap lalu Dia berfirman kepadanya dan kepada bumi "Datanglah kamu berdua menurut perintah Ku dengan patuh atau terpaksa". Keduanya menjawab "Kami datang dengan patuh". Lalu dicipta Nya 7 langit dalam 2 masa dan pada setiap langit Dia wahyukan urusan masing-masing. Kemudian langit yang dekat dengan bumi, Kami hiasi dengan bintang-bintang dan Kami ciptakan untuk memelihara. Demikianlah ketentuan Allah yang Mahaperkasa. Maha mengetahui. Jika mereka berpaling maka katakanlah "Aku telah memperingatkan kamu akan bencana petir yang menimpa kaum Ad danSamud".
Allah telah menurunkan pelbagai bencana di atas muka bumi seperti Tsunami di Aceh, gempa bumi di China, katrina di USA, ribut besar di Bangladesh dan banyak lagi bencana yang menelan mangsa ratusan ribu tetapi Adakah umat manusia mengambil pengajaran dari Nya? Atau kita bertambah angkuh mengejar harta, kuasa dan pangkat dengan meninggalkan ajaran Allah yang telah diturunkan melalui Nabi Muhamad saw.

Firman Allah surah Al-Hadid ayat 22 yang ertinya : Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri semuanya telah tertulis dalam Kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh yang demikian itu mudah bagi Allah.


Firman Allah surah Ar-Rahman ayat 37-38 yang ertinya : Maka apabila langit telah terbelah dan menjadi merah mawar seperti kilauan minyak. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

Firman ALLAH swt surah Al-Rahman ayat 7-13 :
Dan langit telah ditinggikan-Nya dan diciptakan keseimbangan, agar kamu jangan merosak keseimbangan itu. Dan ditegakkanlah keseimbangan itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi keseimbangan itu. Dan bumi telah dibentangkan-Nya untuk makhluk-Nya, di dalamnya ada buah-buahan dan kurma yang mempunyai kelopak mayang dan biji-bijian yang berkulit dan bunga-bunga yang harum baunya. MAKA NIKMAT TUHANMU YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN? Firman Allah SWT di dalam al-Quran surah al- maidah : ayat 3 :

No comments: