Saturday, August 1, 2009

RAMAI! HEBAT ! LEBIH 100 RIBU RAKYAT BERDEMONSTRASI DAN BERLARAK MENUJU ISTANA BERDEPAN PELBAGAI HALANGAN. MINTA I.S.A DIHAPUSKAN. MENGAPA?



Melaksanakan keadilan dan menghapuskan kezaliman adalah di antara falsafah sistem kehakiman Islam. Inilah garis panduan yang ditetapkan oleh Allah dan disebut dalam al-Quran.
Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Kami menurunkan Kitab kepadamu dengan membawa kebenaran supaya kamu mengadili antara manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu dan janganlah kamu menjadi penentang (orang yang tidak bersalah) kerana (membela) orang yang khianat…” (Surah an-Nisa, ayat 105).

Islam menghendaki supaya keadilan mutlak ditegakkan dan kezaliman dihapuskan. Keadilan hanya akan dapat ditegakkan jika berdasarkan undang-undang adil seperti ditegaskan dalam al-Quran.
Bagaimanapun, jika undang-undang yang adil itu tidak ditadbir dengan cekap, amanah dan adil, maka keadilan undang-undang tidak akan dapat dinikmati. Malah, bertukar menjadi kezaliman.
Penegasan Allah supaya manusia berlaku adil dalam menghakimi sesuatu pertikaian turut merangkumi tuntutan supaya mengetepikan perasaan benci, marah, dendam dan sebagainya. Firman-Nya bermaksud: “Wahai orang beriman, hendaklah kamu menjadi orang yang selalu menegakkan (kebenaran) kerana Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah kerana adil itu lebih dekat kepada takwa” (Surah al-Maidah, ayat 8).
Akta I.S.A di anggap zalim oleh mereka yang menentang kerana alasan-alasan berikut:
1. Kuasa mutlak bagi menahan seseorang itu dibawah ISA adalah terletak pada Menteri Dalam Negeri dan beliau boleh mengarahkan sesuatu tangkapan itu dibuat terhadap sesiapa yang disyaki, tanpa merujuk kepada mahkamah.
2. Mereka yang ditahan dibawah ISA tidak akan berpeluang untuk mendapatkan perbicaraan di mahkamah atau mendapat pembelaan melalui peguam.
3. Lazimnya tempoh minimum penahanan bagi seseorang yang didakwa bawah ISA adalah 60 hari.
4. Dalam tempoh ini mereka yang ditahan dibawah ISA, tidak akan dibenarkan berkomunikasi dengan dunia luar. Peguam dan ahli keluarga juga tidak dibenarkan berjumpa dalam tempoh ini. Dan ada sesetengah kes mereka yang ditahan dibawah ISA dalam tempoh ini tidak mengetahui dimana mereka ditahan (tempoh ini selalunya belum dibawa ke Kemunting) dan ada juga yang tidak mengetahui apa salah mereka.
5. Jika perintah penahanan 2 tahun dipersetujui dan ditandatangani oleh Menteri Dalam Negeri, individu yang ditahan itu akan dibawa ke Pusat Tahanan Kemunting di Taiping Perak. Dalam tempoh ini baru ahli keluarga dibenarkan melawat.
6. Penyeksaan dilaporkan menjadi sebahagian daripada kehidupan harian tahanan ISA. Mereka yang pernah ditahan menyatakan bahawa mereka telah didera secara fizikal dan mental yang termasuk salah satu daripada senarai ini: pukulan, penanggalan pakaian, soal siasat 24 jam, ketidakbenaran tidur, ancaman bunuh, ancaman deraan fizikal pada ahli keluarga termasuk ancaman rogol kepada anak mereka. Juga, tahanan diletakkan secara individu dalam sel penjara kecil tanpa cahaya dan udara, yang dipercayai menjadi sel tahanan rahsia. Teknik dan aksi penyeksaan ini direka untuk memalukan dan menakutkan tahanan supaya mendedahkan kekurangan dan memecahkan pertahanan mereka.


Cuba sama-sama kita renungkan kemunasabahan menghapuskan akta ini. Bagi yang keliru dan masih mahu mempertahankan akta ini , adakah hujah anda selaras dan menepati syarak. Jika tidak jangan cenderung untuk menjerumuskan diri kita disambar api neraka.

No comments: