Sunday, July 26, 2009

GOLONGAN MUNAFIK AKAN MENJADI PENGHUNI NERAKA PALING BAWAH



Munafik merupakan suatu penyakit kronik yang sukar dirawat. Ia adalah akibat diri seseorang yang membiarkan sikap lalai menguasai dirinya diperingkat awal. Sikap lalai ini tidak cuba mahu diubahnya dalam pelbagai perkara menyebabkan diri sering menyesal. Jika kelalaian ini dihindari dan usaha bersungguh-sungguh dilakukan untuk memperbaiki sikap, maka diri akan selamat. Tetapi jika ia terus dibiarkan menguasai diri ia akan bertukar menjadi penyakit jiwa yang serius dinamakan FASIQ. IAITU ORANG YANG TIDAK MEMPERDULIKAN SURUHAN DAN LARANGAN ALLAH S.W.T . Kefasikan ini pula jika tidak dihentikan dengan bertaubat, ia akan menjadi penyakit kronik tahap empat (Sukar diubati) yang dipanggil MUNAFIK.

Dalam masyarakat melayu orang munafik di istilahkan sebagai 'TALAM DUA MUKA'.
Dalam Al Qur'an terminologi ini merujuk pada mereka yang tidak beriman namun berpura-pura beriman

QS (63:1-3) (1)Apabila orang-orang munafik datang kepadamu, mereka berkata: "Kami mengakui, bahwa sesungguhnya kamu benar-benar Rasul Allah". Dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya kamu benar-benar Rasul-Nya; dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya orang-orang munafik itu benar-benar orang pendusta.(2)Mereka itu menjadikan sumpah mereka sebagai perisai, lalu mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah. Sesungguhnya amat buruklah apa yang telah mereka kerjakan.(3)Yang demikian itu adalah karena bahwa sesungguhnya mereka telah beriman, kemudian menjadi kafir (lagi) lalu hati mereka dikunci mati; karena itu mereka tidak dapat mengerti.
Berdasarkan hadits, Orang-orang munafik lelaki dan orang-orang munafik perempuan adalah sama satu sama lain; mereka menyuruh pada kemungkaran dan melarang daripada yang baik, dan mereka menggenggamkan tangan-tangan mereka; mereka melupakan Allah, dan Dia melupakan mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik, mereka adalah orang-orang fasiq (tidak mempedulikan perintah Tuhan). Nabi Muhammad SAW mengatakan :"Tanda orang-orang munafik itu ada tiga keadaan. Pertama, apabila berkata-kata ia berdusta. Kedua, apabila berjanji ia mengingkari. Ketiga, apabila diberikan amanah (kepercayaan) ia mengkhianatinya" (HR. Bukhari dan Muslim).

BAHAYA KESAN PERBUATAN ORANG MUNAFIK INI AMAT BESAR SEKALI. SEBAB ITULAH DI HARI PEMBALASAN AKHIRAT NANTI GOLONGAN MUNAFIK AKAN DICAMPAKKAN KEDALAM NERAKA HAWIYAH YANG PALING BAWAH DAN SEBURUK-BURUK TEMPAT. NA'UZUBILLAHI MINZALIK..

No comments: