Sunday, September 11, 2016

AKU DATANG JOGJAKARTA





 








 AKU DATANG JOGJAKARTA

Allahuakbar…Allahuakbar…Allahuakbar….
Allahuakbar Walillahilhamd.

Dengar Suara Takbir bergema
Sayup mengalun menggugah insan  tidur lena
Bangun bersihkan tubuh nan fana
Agungkan Tuhan mu menjelang Aidil Adha
Aku datang Jogjakarta!!!....

Tuhan tidak untung atau terkesima jika kita memuja Nya
Kendati Kita  juga yang beroleh manfaat untung dan laba
Kerana kita sentiasa kurang dan hina dina
Mengharap karunia dan redha Nya sepanjang masa

Aku datang Jogjakarta!!!...
Sudah 4 purnama kau menggamit dan melambai ku
Membuat aku terpaku penggemar Sastra Nusantara Nusa ku
Kau tunggu disitu akan kuluahkan isi hatiku bersama teman setiaku
Diiringi gema takbir yang sayup semakin lirih mengiringi langkah ku

Aku datang Jogjakarta!!!...
Membawa harapan setinggi gunung Merapi
Walau ada yang menangis dan meratapi
Bukan aku tidak belas jauh sekali tidak peduli
Tetapi jiwa ku terpanggil dan merintih untuk menyantuni
Demi gelombang puisi nusantara ku yang semakin sepi

Aku datang Jogjakarta!!!...
Akan ku gegarkan panggung Seminar dengan puisi
Agar bangsaku bangkit dari terus diulit mimpi ngeri
Membina bangsa dan jati diri agar berdiri gagah sama tinggi
Di tengah dunia penuh sandiwara penuh hipokrasi
Semoga Nusantara terus bermandiri dan dihormati.

Aku Datang Jogjakarta!!!


Nashuha Jamidin AlPontiani,
Villa Nashuha,
12 September 12, 2016
10  ZulHijjah 1437 Hijrah.


No comments: