Thursday, December 4, 2008

BANGKITLAH PERTAHANKAN BAHASA MELAYU

Menteri Luar, Dato' Seri Dr Rais Yatim dalam kenyataannya di Utusan membantah langkah kerajaan meneruskan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dalam suatu kenyataannya, telah menyokong pendirian Rais itu.

Setiausaha Agung PKPIM Khairul Anwar Shazali berkata pihaknya turut menggesa agar semua pemimpin Melayu mencontohi ketegasan pendirian Rais itu demi memastikan nasib bahasa kebangsaan tidak pupus ditelan zaman.

- dipetik dari Utusan Malaysia 3 Disember, 2008.

Inilah satu contoh menteri yang berani berterus terang dalam membela Bahasa Melayu supaya terus dimertabatkan. Seperti tulisan saya dalam post yang lalu, seharusnya persoalan bahasa Melayu ini tidak harus diperjudikan dan dipolitikkan kerana ia menyangkut langsung dengan kemandirian bahasa dan bangsa itu sendiri. Sudah sampai waktunya semua pihak yang waras akal fikirannya bersatu berganding bahu mengambil tindakan TEGAS supaya isu ini ditangani oleh Pak Menteri pelajaran tanpa lagi mencari-cari dalih dan dalil yang tidak masuk akal. ingatlah BAHASA ITU JIWA BANGSA. Berani kerana benar, takut kerana celaru dan dayus!!.

No comments: